پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150563
متن کامل گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران+جزئيات
تاریخ انتشار : 1393/12/02 07:53:41
نمایش : 1146
گزارش يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي درباره برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران در سال جديد ميلادي روز گذشته (پنجشنبه) منتشر شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، گزارش يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي درباره برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران در سال جديد ميلادي روز گذشته (پنجشنبه) منتشر شد.

متن کامل اين گزارش به شرح زير است.

GOV/2015/15

19 فوريه 2015

اجراي موافقتنامه پادمان معاهده عدم اشاعه هسته‌اي (NPT) و مفاد مربوطه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در جمهوري اسلامي ايران

گزارش مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي

تحولات عمده

مديرکل در تاريخ 7 ژانويه 2015 با آقاي محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران گفتگو کرد. آنها در مورد اهميت تداوم گفتگو بين آژانس و ايران در سطوح مختلف موافقت داشتند. مديرکل همچنين بر نياز به حل و فصل تمامي موضوعات باقي مانده مربوط به برنامه هسته‌اي ايران در اسرع وقت تاکيد نمود.
ايران هيچ توضيحي ارائه نداده که آژانس را قادر به روشن سازي اقدامات عملي باقي مانده نمايد و هيچ اقدام عملي جديدي را نيز در گام بعدي مرتبط با "چهار چوب براي همکاري"، پيشنهاد نکرده است.
آژانس به وظيفه خود مبني بر نظارت و راستي آزمايي اقدامات ذيربط هسته‌اي مندرج در برنامه  اقدام مشترک (JPA) که مورد تمديد واقع شده، ادامه داده است.
از زمان اجراي برنامه اقدام مشترک، ايران در هيچ کدام از تاسيسات اعلام شده خود به غني سازي UF6 بالاتر از 5 درصد مبادرت نکرده است و همه ذخاير UF6 غني شده اش تا سقف 20 درصد اورانيوم 235 از طريق رقيق سازي يا تبديل به اکسيد اورانيوم، مورد فرآوري بيشتر واقع شده است.
غني سازي UF6 تا سقف 5 درصد از اورانيوم 235 با همان نرخي که در گزارش هاي قبلي ذکر شده، ادامه يافته است. ميزان مـواد هسته‌اي که به شکل UF6 غني شده تا سقف 5 درصد از اورانيوم 235 باقي مانده به 9/7952کيلوگرم افزايش يافته است.

اجزاء مهم بيشتري در راکتور IR-40 نصب نشده و توليد يا تست سوخت براي  اين راکتور انجام نگرفته است.

ايران به فراهم کردن دسترسي مديريت شده آژانس به کارگاههاي مونتاژ سانتريفيوژ، کارگاههاي توليد روتور سانتريفيوژ و تاسيسات ذخيره سازي ادامه داده است.

A. مقدمه

1. اين گزارش مدير کل به شوراي حکام و همزمان به شوراي امنيت در خصوص اجراي موافقتنامه پـادمان معاهده عدم اشاعه سلاحهاي هسته اي[1] و مفاد مربوطه قطعنامه هاي شوراي امنيت در جمهوري اسـلامي ايران (ايران) مي باشد. اين گزارش همچنين در بردارنده اطلاعاتي در مورد اجراي اقدامات ذيل بيانيه مشترک در مورد يک چهار چوب براي همکاري (چهارچوب براي همکاري) و نيز برنامه اقدام مشترک آنگونه که مجددا تمديد شده، مي باشد.[2]

2. شوراي امنيت تاکيد کرده است که اقدامات مورد درخواست شوراي حکام در  قطعنامه هايش[3] در خصوص ايران الزام آور است[4]. مفاد مربوطه قطعنامه هاي يادشده[5] شوراي امنيت که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصويب شده اند مطابق شرايط اين قطعنامه ها الزام آور هستند[6]. اجراي کامل تعهدات ايران جهت اعاده اعتماد به ماهيت صرفا صلح آميز برنامه هسته ايش لازم مي باشد.

3.  همان طور که قبلا گزارش شده، آژانس و ايران در تاريخ 11 نوامبر 2013 يک "بيانيه مشترک در مورد يک چهار چوب براي همکاري" امضاء کردند (GOV/INF/2013/14).  ذيل چهار چوب براي همکاري، آژانس و ايران جهت همکاري بيشتر در ارتباط با فعاليتهاي راستي آزمايي توسط آژانس به منظور حل و فصل همه موضوعات گذشته و حال، و نيز پيشبرد کار در خصوص چنين فعاليتهايي به صورت گام به گام موافقت کردند. اقدامات عملي که تا کنون در ارتباط با " چهار چوب براي همکاري" مورد توافق قرار گرفته اند در ضميمه شماره يک فهرست شده اند.

4. همان گونه که قبلا گزارش شده در يک تحول جداگانه، چين، فرانسه، آلمان، روسيه، انگلستان و آمريکا (E3+3)در تاريخ 24 نوامبر 2013 در مورد برنامه اقدام مشترک با ايران به توافق رسيدند.[7] برنامه اقدام مشترک از 20 ژانويه 2014 ابتدا به مدت شش ماه لازم الاجرا گشت. طبق درخواست E3+3 و ايران و با توجه به تصويب شوراي حکام ( به شرط وجود منابع مالي)، آژانس به نظارت و راستي آزمايي فعاليتهاي ذيربط هسته‌اي مندرج در برنامه اقدام مشترک (JPA)، علاوه بر آنچه قبلا مطابق موافقتنامه پادمان ايران و قطعنامه هاي ذيربط شوراي امنيت انجام مي داد، پرداخت. در تاريخ 24 جولاي 2014 برنامه اقدام مشترک تا تاريخ 24 نوامبر 2014 تمديد شد.[8]

5. در تاريخ 24 نوامبر 2014 برنامه اقدام مشترک بار ديگر تا تاريخ 30 ژوئن 2015 تمديد شد.[9] براي اينکه آژانس بتواند به نظارت و راستي آزمايي فعاليتهاي ذيربط هسته‌اي ادامه دهد مبلغ 6/4 ميليون يورو کمکهاي مالي داوطلبانه فرا بودجه اي لازم بود.[10] تا تاريخ 16 فوريه 2015  جمعاً 6 ميليون يورو از سوي شماري از کشورهاي عضو تعهد شده است.[11]

6. اين گزارش به تحولاتي که از آخرين گزارش مديرکل (GOV/2014/58 and Corr. 1) به بعد رخ داده و نيز به موضوعاتي که سابقه بيشتري دارند، مي پردازد.[12]

B. شفاف سازي مسائل حل نشده

7. شوراي حکام در قطعنامه مورخ نوامبر 2011 خود (GOV/2011/69) تاکيد کرد که براي ايران و آژانس ضروري است به منظور حل و فصل فوري همه مسائل محتوايي باقيمانده با هدف روشنگري درخصوص آنها شامل دسترسي به تمامي اطلاعات مربوطه، مستندات، سايت ها‍، مواد و اشخاص در ايران، به گفتگوهاي خود شدت بخشند. شورا در قطعنامه 13 سپتامبر 2012 خود (GOV/2012/50) تصميم گرفت که همکاري ايران با درخواست هاي آژانس با هدف حل و فصل همه مسائل باقيمانده به منظور اعاده اعتماد بين المللي نسبت به ماهيت منحصرا" صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران، ضرورت و فوريت دارد.

8. همان گونه که در گزارش قبلي مديرکل ذکر شده بود[13]  مقامات ايران و آژانس در اکتبر  و نوامبر 2014، مباحثي را داشتند پيرامون اجراي دو اقدام عملي توافق شده در مه 2014 در گام سوم "چهارچوب براي همکاري" که هنوز اجرا نگشته اند. اين اقدامات مربوط به موضوع انفجارات بزرگ و محاسبات انتقال نوتروني مي باشند (بنگريد به ضميمه 1). ايران هيچ توضيحي ارائه نداده که آژانس را قادر نمايد اقدامات عملي باقي مانده را روشن نمايد. در ديدار 2 نوامبر 2014 توافق شد که ديدار فني ديگري براي بحث بيشتر پيرامون دو اقدام عملي باقي مانده در اسرع وقت، ولي به درخواست ايران، نه قبل از 24 نوامبر 2014 (زمان انقضاء برنامه اقدام مشترک در آن زمان) برگزار شود.

9. مديرکل در تاريخ 7 ژانويه 2015 با جناب آقاي محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران در مونيخ گفتگو نمود. آنها در مورد اهميت تداوم گفتگو بين آژانس و ايران در سطوح مختلف موافقت داشتند. مديرکل همچنين بر نياز به حل و فصل تمامي موضوعات باقي مانده مربوط به برنامه هسته‌اي ايران در اسرع وقت تاکيد نمود

10. از گزارش قبلي مديرکل تا کنون، ايران هيچ توضيحي ارائه نداده که آژانس را قادر نمايد دو اقدام عملي باقي مانده را روشن نمايد. آژانس همچنان آماده است در جهت تسهيل چنين روشن سازي، سئوالات بيشتري را به ايران ارائه دهد.

11. همان گونه که قبلا گزارش شده بود آژانس در چندين نوبت از ايران دعوت نمود اقدامات جديدي که در گام بعدي "چهارچوب همکاري" اجرا خواهد نمود را پيشنهاد نمايد.[14] ايران هيچ اقدام عملي جديدي را پيشنهاد نکرده است.  

تاسيسات اعلام شده تحت موافقتنامه  ايران .C

12.  ايران طبق موافقتنامه پادمان خود، وجود 18 تاسيسات هسته اي و 9 مکان خارج از تاسيسات را که مواد هسته اي به طور معمول در آنجا استفاده مي شود (LOFs) به آژانس اعلام نموده است (پيوست 2)[15].  با وجود اينکه بعضي از فعاليتهايي که ازسوي ايران در برخي از تاسيسات  انجام مي شود، همانطور که در ذيل نشان داده مي شود، بر خلاف قطعنامه هاي شوراي حکام و شوراي امنيت است، معذلک آژانس به راستي‏آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در اين تاسيسات و مکانهاي خارج از تاسيسات(LOFs) ادامه مي دهد‍.

D. فعاليتهاي مرتبط با غني سازي

13. ايران برخلاف قطعنامه هاي مربوطه شوراي حکام و شوراي امنيت فعاليتهاي مرتبط با غني سازي خود را در تاسيسات اعلام شده ذيل که تحت پادمان آژانس مي باشد تعليق نکرده است. با اين حال از 20 ژانويه 2014، ايران UF6 غني شده بالاتر از 5 درصد U-235 را توليد نکرده و تمام ذخاير UF6 غني شده تا 20 درصد U-235 ايران يا از طريق رقيق سازي و يا تبديل، مورد فرآوري بيشتر قرار گرفته است. تمام فعاليتهاي مرتبط با غني سازي در تاسيسات اعلام شده ايران تحت پادمان آژانس است و همه مواد هسته‌اي ‍، آبشارهاي نصب شده و ايستگاههاي خوراک دهي و کنارگذاري در اين تاسيسات تحت  اقدامات مراقبتي و نظارتي آژانس قرار دارند.[16]

14. ايران اعلام کرده است که هدف غني سازي UF6 تا 5 درصد اورانيوم 235 ، توليد سوخت براي تاسيسات هسته اي اش[17] مي باشد. ايران همچنين اعلام کرده است که هدف غني سازي UF6 تا 20 درصد اورانيوم 235 ، توليد سوخت براي رآکتورهاي تحقيقاتي[18] مي باشد.

15. از زماني که ايران غني سازي اورانيوم را در تاسيسات اعلام شده خود آغاز نموده است، در آن تاسيسات موارد ذيل را توليد کرده است:

9/14174 کيلوگرم[19] ( 6/877+ کيلوگرم از زمان گزارش قبلي مديرکل) UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم 235 که 9/7952 کيلوگرم (4/337- کيلوگرم از زمان گزارش قبلي مديرکل) [20] آن به شکل UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم 235  باقي مانده است[21] و بقيه مشمول فرآوري بيشتر شده اند (نگاه کنيد به ضميمه III): و
تا آن نقطه اي که ايران توليد UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيوم 235را متوقف کرد، با توليدي برابر 8/447 کيلوگرم از اين مواد، تمام مواد توليد شده مورد فرآوري بيشتر از طريق کاهش غنا يا تبديل به اکسيد اورانيوم واقع شده اند[22] ( نگاه کنيد به ضميمه III).

.D.1 نطنز

16. کارخانه غني سازي سوخت: کارخانه غني سازي سوخت (FEP) يک کارخانه غني سازي براي توليد اورانيوم با غناي پايين(LEU) غني شده تا 5 درصد اورانيوم 235 مي باشد که اولين بار در سال 2007 راه اندازي شد. اين کارخانه به سالن توليد A و سالن توليد B تقسيم شده است.  مطابق با اطلاعات طراحي ارائه شده توسط ايران، 8 واحد براي سالن توليدA برنامه ريزي شده است که هر واحد شامل  18 آبشار است و مجموعا حدود 25000 سانتريفيوژ در 144 آبشار دارد . در حال حاضر يک واحد آن داراي سانتريفيوژهاي IR-2m، پنج واحد آن داراي سانتريفيوژهاي IR-1 مي باشد و دو واحد ديگر سانتريفيوژ ندارد. ايران هنوز بايد اطلاعات طراحي مشابه را براي سالن توليد B ارائه نمايد. آژانس به راستي آزمايي خود براي اطمينان از عدم وجود سانتريفيوژ در سالن B ادامه ميدهد.

17. در واحدي که در بردارنده سانتريفوژهاي IR-2m است، تا 8 فوريه 2015 وضعيت از زمان گزارش قبلي مديرکل بدون تغيير باقي ماند: سانتريفيوژهاي IR-2m بطور کامل در شش آبشار نصب شده بودند،[23] هيچکدام از اين آبشارها با UF6 طبيعي خوراک دهي نشده اند، و کار نصب اوليه 12 آبشار ديگر با سانتريفيوژ هايIR-2m در اين واحد تکميل گرديده بود.

18. تا تاريخ 8 فوريه 2015 در پنج واحد حاوي سانتريفيوژهايIR-1 وضعيت از زمان گزارش قبلي مديرکل بدون تغيير باقي ماند: 90 آبشار بطور کامل نصب شده[24]بود که 54 آبشار با UF6 طبيعي خوراک دهي مي شد.[25] همانطور که قبلا گزارش شد، کار نصب اوليه 36 آبشار با سانتريفيوژ هايIR-1 در دو واحدي که داراي سانتريفيوژ نبودند تکميل شده بود.

19. بين تاريخ 15 نوامبر 2014 و 2 دسامبر 2014، آژانس يک راستي آزمايي موجودي فيزيکي را در FEP انجام داد تا موجودي اعلام شده توسط ايران در تاريخ 16 نوامبر 2015 را راستي آزمايي نمايد. نتايج راستي آزمايي موجودي فيزيکي هم اکنون در آژانس در حال ارزيابي مي باشند.از زمان شروع توليد در فوريه 2007 تا تاريخ 7 فوريه 2015 ايران 156734 کيلوگرم از UF6 طبيعي را به داخل آبشارها خوراک دهي نموده و در مجموع 13730 کيلو گرم از UF6 با غناي تا 5 درصد از اورانيم 235 توليد کرده است. [26]

20.  تا تاريخ 24 نوامبر 2014، ايران 4118 کيلوگرم UF6 غني شده تا 2% اورانيوم 235 را به اورانيوم طبيعي رقيق سازي کرده بود. ، [27]

21. آژانس بر اساس نتايج آناليز نمونه هاي محيط زيستي گرفته شده در کارخانه غني سازي سوخت [28]و ساير فعاليتهاي راستي آزمايي نتيجه گرفته است که اين تاسيسات همانگونه که از سوي ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحي گزارش شده عمل نموده است.

22. کارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت (PFEP): کارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت جزو تاسيسات توليد اورانيوم با غناي پايين و جزء تاسيسات تحقيقات و توسعه است که نخستين بار در اکتبر 2003 راه اندازي شده است. اين تاسيسات مي تواند شش آبشار را در خود جاي دهد و به دو محوطه تقسيم مي شود که يکي براي توليد UF6غني سازي شده تا 20 درصد اورانيوم 235 (آبشارهاي 1 و 6) تعيين شده و محوطه ديگر براي تحقيق و توسعه (آبشارهاي 2 ، 3 ، 4 و 5) تعيين شده است.

23. همانگونه که در گزارش قبلي مديرکل اورده شده است،[29] بين تاريخ هاي 13 و 30 سپتامبر 2014، آژانس يک راستي‎‏آزمايي فيزيکي موجودي (PIV) در اين تاسيسات انجام داد تا موجودي اعلام شده توسط ايران در تاريخ 13 سپتامبر 2014 را راستي‏آزمايي نمايد. نتايج اين راستي‏آزمايي در حال ارزيابي توسط آژانس مي باشد.

24. محوطه توليد: همانطور که در گزارش قبلي مديرکل نشان داده شد ، ايران خوراک دهي به آبشارهاي 1 و 6 با UF6 با غناي 5% اورانيوم 235 را متوقف کرده و در عوض آبشارها را با UF6 طبيعي خوراک دهي مي کند.[30] در تاريخ 8 فوريه 2014 ايران بخش‏هاي بروز شده پرسشنامه اطلاعات طراحي را ارائه نمود و ضمن آن اعلام کرد که اقداماتي را «به سبب تغيير در سطح غني سازي» انجام داده است و اين اقدامات «بطور موقت در طول نخستين مرحله اجراي برنامه اقدام مشترک»[31] اتخاذ گرديده است. از زماني که برنامه اقدام مشترک اجرايي شد ايران آبشارهاي 1 و 6 را به صورت به هم متصل به کار نينداخته است. [32]

25. تا 20 ژانويه 2014 که ايران توليد UF6با غناي 20%  اورانيوم 235 را متوقف کرد، اين کشور 8/1630 کيلوگرم UF6 با غناي 5% اورانيوم 235 را به آبشارهاي 1 و 6 خوراک دهي کرده  يعني از زمان آغاز توليد از فوريه 2010 و در مجموع 9/201 کيلوگرم UF6با غناي 20% اورانيوم 235 توليد کرده بود که تمام آن از فرآيند کنار گذاشته شده و اين موضوع از سوي آژانس راستي آزمايي شده است. بين 20 ژانويه 2014 و اول فوريه 2015، ايران 6/961 کيلوگرم UF6 طبيعي را به آبشارهاي 1 و 6 در کارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت خوراک دهي کرده و مجموعا91  کيلوگرم UF6 با غناي 5% اورانيوم 235 توليد نمود.[33]

26. محوطه تحقيق و توسعه : از زمان گزارش قبلي مديرکل، ايران به طور متناوب UF6طبيعي را به سانتريفيوژهاي IR-6s  به عنوان ماشين هاي مجزا و به سانتـــريفيوژهايIR-1،  IR-2m، IR-4 و IR-6 ، بعضي اوقات به ماشين هاي مجزا و گاهي به آبشارهايي با اندازه هاي گوناگون خوراک دهي کرده است. آژانس تاييد مي نمايد که يک پيش نمونه سانتريفيوژ[34] IR-8 در جاي خود برقرار مانده است ولي بدون اتصال مي باشد. [35]

27. بين 11 اکتبر 2014 و اول فوريه 2015، تقريباٌ در مجموع 9/790 کيلوگرم UF6 طبيعي به سانتريفيوژ هاي محوطه تحقيق و توسعه خوراک دهي شده است ، اما هيچ اورانيوم با غناي پاييني به دليل اينکه محصول و دور ريز آن در پايان فرآيند دوباره ترکيب شده اند، کنار گذاشته نشده است.

28. بين 20 ژانويه 2014 و 20 ژوئيه 2014 ايران 4/108 کيلوگرم از موجودي UF6 با غناي 20% اورانيوم 235را رقيق کرد. [36]

29. براساس نتايج آناليز نمونه هاي زيست محيطي در کارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت[37] و ساير اقدامات راستي آزمايي، آژانس نتيجه گرفته است که تاسيسات، همانطور که ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحي(DIQ) مربوطه اعلام نموده، فعاليت کرده است.

D.2. فردو

30. کارخانه غني سازي سوخت فردو:کارخانه غني سازي سوخت فرردو بر اساس پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ) مورخ 18 ژانويه 2012، يک کارخانه غني سازي با استفاده از سانتريفيوژ براي توليد UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيوم 235 و توليد UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم 235 مي باشد.[38] اين تاسيسات که براي اولين بار در سال 2011 راه اندازي شد به نحوي طراحي شده است که 2976 سانتريفيوژ را در  16 آبشار در بر مي گيرد و بين واحد يک و واحد دو تقسيم شده اند. تا کنون همه سانتريفيوژهايي که نصب شده‌‏اند از نوع ماشين‌هاي IR-1 هستند . ايران در تاريخ 8 فوريه 2014 اطلاعات روزآمدي را براي بخشهايي از پرسشنامه اطلاعات طراحي ارائه نمود و ضمن آن اعلام کرد که اقداماتي را «به سبب تغيير در سطح غني سازي» انجام داده و اين اقدامات را «بطور موقت در طول اجراي مرحله اول برنامه اقدام مشترک»[39] به انجام رسانده است.

31. همانطور که قبلا گزارش شد، ايران خوراک دهي چهار آبشار واحد دو با UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم 235 را که قبلا براي اين منظور بکار گرفته شده بود متوقف کرد و در عوض از آن زمان شروع به خوراک دهي آنها با UF6 طبيعي کرده است. ايران از زمان اجرايي شدن برنامه اقدام مشترک ديگر اين آبشارها را به نحوي که به هم متصل شده باشند بکار نگرفته است.[40] تا تاريخ 9 فوريه 2015، هيچ يک از 12 آبشار ديگر در کارخانه غني سازي سوخت فردو با UF6 خوراک دهي نشده بودند. [41]

32. بين 24 ژانويه 2015 و 8 فوريه 2015 آژانس يک راستي آزماي موجودي فيزيکي در FFEP انجام داده که نتايج ان هم اکنون در آژانس در حال ارزيابي مي‌باشند.

33. ايران تا تاريخ 20 ژانويه 2014 که توليد UF6 غني شده تا غناي 20 درصد اورانيوم 235 را متوقف نمود مقدار 1806 کيلوگرم UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم 235 را به آبشارهاي کارخانه غني سازي سوخت فردو خوراک دهي کرده بود که توليد آن از دسامبر 2011 شروع شد و در مجموع تقريبا  9/245 کيلوگرم UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيوم 235 را توليد کرده بود که همه آن از آن زمان از فرآيند کنار گذاشته شد و از سوي آژانس مورد راستي آزمايي قرار گرفته است. ايران بين تاريخهاي 20 ژانويه 2014 و 9 فوريه 2015 مقدار 7/2472  کيلوگرم UF6 طبيعي را به داخل آبشارهاي کارخانه غني سازي سوخت فردو خوراک دهي کرد و در مجموع 3/238 کيلوگرم UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم 235 را توليد کرد.[42]

34. بر اساس نتايج تحليل نمونه‌هاي زيست محيطي در تأسيسات فردو[43] و ساير اقدامات راستي آزمايي، آژانس به اين نتيجه رسيده است که اين تأسيسات همان گونه که ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحي براي تاسيسات فوردو اعلام داشته فعاليت نموده است.

D.3. ساير فعاليتهاي مربوط به غني سازي

35. ايران کماکان دسترسي مديريت شده مستمر به کارگاه هاي سوار کردن سانتريفيوژ ها، کارگاه هاي توليد روتور سـانتريفيوژها و تاسيسات ذخيره سازي را به آژانس ارائه مي دهد.[44] اين دسترسي ها و همچنين اطلاعات مربوطه که مورد توافق دو طرف قرار گرفته است، بر طبق يکي از اقدامات عملي در ارتباط با چارچوب همکاري نيز (ضميمه يک را ببينيد) از سوي ايران ارائه گرديد. ايران همچنين به عنوان بخشي از اين دسترسي مديريت شده، موجودي مجموعه هاي روتور سانتريفيوژ را که بايد جايگزين آن سانتريفيوژهايي که از کار مي افتند، به آژانس ارائه داده است. آژانس اطلاعات ارائه شده از سوي ايران را آناليز کرده و بنا به درخواست، توضيحات اضافي نيز دريافت نموده است. از زمان اجرايي شدن برنامه اقدام مشترک، آژانس بر اساس آناليز همه اطلاعاتي که از سوي ايران ارائه شده و دسترسي مديريت شده و ساير اقدامات راستي آزمايي که انجام داده است مي تواند تاييد نمايد که از زمان اجرائي شدن برنامه اقدام مشترک توليد و سوار کردن روتور سانتريفيوژ با برنامه ايران براي جايگزيني سانتريفيوژهاي آسيب ديده آن همخواني دارد. [45]

E. فعاليت­هاي بازفرآوري

36. متعاقب قطعنامه هاي مربوطه شوراي حکام و شوراي امنيت، ايران موظف است فعاليت­هاي بازفرآوري خود شامل تحقيق و توسعه را به حال تعليق در آورد.[46] همان­گونه که قبلاً گزارش شده، ايران در ژانويه 2014 اعلام کرد که «در طول مرحله اول بازه زماني (شش ماه)، ايران در مراحل مربوط به فعاليت­هاي بازفرآوري يا ساخت يک تأسيسات قادر به بازفرآوري مشغول نخواهد شد.»[47]  ايران در نامه­اي به آژانس به تاريخ 27 آگوست 2014 خاطر نشان ساخته­است که اين "اقدام داوطلبانه" در راستاي تمديد برنامه اقدام مشترک  (JPA) تمديد شده­است.[48]

37. آژانس نظارت خود را بر کاربرد سلول­هاي داغ در راکتور تحقيقاتي تهران [49](TRR) و تأسيسات توليد راديوايزوتوپ موليبدن، يد و زينون (MIX) ادامه داده است.[50] آژانس در تاريخ 9 فوريه 2015 يک بازرسي و يک راستي آزمايي اطلاعات طراحي (DIV) را در رآکتور تحقيقاتي تهران و در تاريخ 10 فوريه 2015 يک راستي آزمايي اطلاعات طراحي (DIV) را در تاسيسات MIX انجام داد. آژانس مي­تواند تاييد کند که آهيچ­گونه فعاليت جاري مرتبط با بازفرآوري در رآکتور تحقيقاتي تهران، تأسيسات MIX و ديگر تأسيساتي که آژانس در ايران به آنها دسترسي دارد، وجود ندارد.

F. پروژه هاي مرتبط با آب سنگين

38. برخلاف قطعنامه هاي مربوطه شوراي حکام و شوراي امنيت، ايران کار بر روي تمامي پروژه­هاي مرتبط با آب سنگين را به حالت تعليق در نياورده­است.[51] با اين حال، ايران از زمان اجراي برنامه اقدام مشترک، نه هيچ­گونه قطعات اصلي در رآکتور IR-40 نصب کرده و نه مجموعه­هاي سوخت هسته­اي براي رآکتور IR-40 در کارخانه توليد سوخت (FMP) توليد کرده است.

39. رآکتور IR-40: رآکتور IR-40 که تحت پادمان آژانس قرار دارد، يک رآکتور تحقيقاتي متوسط آب سنگين 40 مگاواتي است که براي گنجايش 150 مجموعه سوخت حاوي اورانيوم طبيعي به شکل UO2 طراحي شده ­است.

40. آژانس در تاريخ 8 فوريه 2015 ميلادي يک راستي آزمايي اطلاعات طراحي (DIV) در رآکتور IR-40 انجام داد و مشاهده نمود که از زمان گزارش قبلي مديرکل هيچ­ يک از قطعات اصلي باقيمانده رآکتور نصب نشده اند.[52] همان گونه که در گزارش قبلي دبيرکل اشاره شده است، متعاقب يکي از اقدامات عملي توافق شده در ارتباط با چارچوب همکاري، ايران در آگوست 2014 رهيافت پادماني براي رآکتور IR-40 را با آژانس نهايي کرد.[53]

41. کارخانه توليد آب سنگين: کارخانه توليد آب سنگين (HWPP) تأسيساتي براي توليد آب سنگين با ظرفيت طراحي سالانه توليد 16 تن آب سنگين مخصوص رآکتور است.

42. همان­گونه که قبلاً گزارش شد اگر چه HWPP تحت پادمان آژانس نيست اما در تاريخ 8 دسامبر 2013 تحت موضوع دسترسي مديريت شده از سوي آژانس قرار گرفت.[54] ايران در طول دوره دسترسي مديريت شده همچنين اطلاعات مربوطه مورد توافق دوطرف را به آژانس ارائه داد. علاوه بر آن، دسترسي به محل ذخيره آب سنگين در تأسيسات تبديل اورانيوم (UCF) در اصفهان در فوريه 2014، آژانس را قادر ساخت تا مشخصات آب سنگين را تعيين نمايند.[55]

G. تبديل اورانيوم و توليد سوخت

43. ايران در تأسيسات تبديل اورانيوم (UCF)، کارخانه پودر دي اکسيد اورانيوم غني شده (EUPP)، کارخانه توليد سوخت (FMP) و کارخانه توليد صفحه سوخت (FPFP) در اصفهان شماري از فعاليت­ها را به شرح ذيل  انجام مي دهد که با تعهدات آن داير بر تعليق کل فعاليت­هاي مرتبط با غني سازي و طرح­هاي مرتبط با آب سنگين مغايرت دارد، هر چند که تأسيسات مزبور تحت پادمان آژانس قرار دارند.

44. ايران از زمان شروع تبديل و توليد سوخت در تأسيسات اعلام شده خود، از جمله اقدامات زير را معمول داشته است:

550 تن  UF6طبيعي را در تاسيسات تبديل اورانيوم   (UCF)توليد نموده که 170 تن آن به کارخانه غني سازي سوخت (FEP) انتقال يافته است.
شش تن UF6 طبيعي را به کارخانه پودر دي اکسيد اورانيوم غني شده (EUPP) منتقل کرده است. علاوه بر آن، 3/4 تن UF6 غني شده تا غناي 5% اورانيوم 235 از FEP به   EUPPانتقال يافته است.  
2720 کيلوگرم UF6 غني شده تا غناي 5% اورانيوم 235 را به فرآيند تبديل در  EUPP تزريق کرده است.
53 کيلوگرم از UF6 غني شده تا غناي 34/3 درصد اورانيوم 235 را به فرآيند تبديل تحقيق و توسعه تزريق کرده است و 24 کيلوگرم اورانيوم را به شکل UO2 توليد نموده است.[56]
2/337 کيلوگرم از UF6 غني شده تا غناي20% اورانيوم 235 را به فرآيند تبديل در کارخانه توليد صفحه سوخت (FPFP) تزريق کرده و 8/162 کيلوگرم اورانيوم به شکل U3O8 توليد کرده است.[57]
6/90 کيلوگرم اورانيوم به شکل U3O8 را در کارخانه توليد صفحه سوخت (FPFP) براي ساخت اقلام سوختي جهت رآکتور تحقيقاتي تهران  (TRR) مورد استفاده قرار داده است.   

45. تأسيسات تبديل اورانيوم: تأسيسات تبديل اورانيوم (UCF) تأسيساتي تبديلي براي توليد هم UF6  طبيعي و هم UO2 طبيعي از کنسانتره سنگ اورانيوم (UOC) است. طبق برنامه ريزي انجام شده تأسيسات تبديل اورانيوم همچنين UF4 را از UF6 ضعيف شده، و قالب­هاي فلزي اورانيوم را از UF4 طبيعي و ضعيف شده توليد خواهد کرد.

46. ايران در تاريخ 26 جولاي 2014 به آژانس اطلاع داد که در تأسيسات تبديل اورانيوم (UCF) فعاليت­هاي تحقيق و توسعه را در زمينه بازيابي اورانيوم از پسماند مايع و جامد ناشي از فعاليت­هاي تبديل در تأسيسات تبديل اورانيوم (UFC) انجام خواهد داد. آژانس در تاريخ 16 فوريه 2015 مشاهده نمود که ايران بازيابي اورانيوم از پسماند مايع حاصل از فعاليت هاي تبديل در تأسيسات تبديل اورانيوم (UF6) را آغاز کرده است.

47. ايران اعلام کرده است که تا تاريخ 16 فوريه 2015 مقدار 8/13 تن[58] اورانيوم طبيعي به شکل UO2 را از طريق تبديل UOC‌ توليد کرده است.[59] آژانس تاييد کرده است که ايران تا همان تاريخ 2/13 تن[60] اورانيوم طبيعي به شکل پودر دي اکسيد اورانيوم UO2 را به کارخانه توليد سوخت (FMP) منتقل کرده است.

48. کارخانه پودر دي اکسيد اورانيوم غني شده (EUPP): EUPP تاسيساتي براي تبديل UF6 غني شده تا غناي 5% اورانيوم U-235 به  پودر UO2 مي باشد.[61] همان­گونه که قبلاً گزارش شده است، ايران در مي 2014 فعاليت اين تاسيسات را با استفاده از اورانيوم طبيعي آغاز نمود. به عنوان بخشي از اين فعاليت، ايران تا تاريخ 13 فوريه 2015 ميلادي در مجموع 5506 کيلوگرم UF6 طبيعي را به فرآيند تبديل تزريق کرده و 5/1375 کيلوگرم اورانيوم به شکل دي اکسيد اورانيوم (UO2) را توليد کرده است. از زمان شروع فعاليت اين کارخانه در جولاي 2014، ايران 2720 کيلوگرم UF6 غني شده تا غناي 5% اورانيومU-235 را براي توليد دي اکسيد اورانيوم (UO2) به فرآيند تبديل تزريق کرده است.[62] و [63]

49. کارخانه توليد سوخت (FMP): کارخانه توليد سوخت، تاسيساتي است که براي نيروگاه ها و رآکتورهاي تحقيقاتي مجموعه هاي سوخت هسته‌اي توليد مي کند (پيوست 3 را ملاحظه نماييد).

50. به عنوان نتيجه PIV‌ انجام شده توسط در آژانس در کارخانه توليد سوخت (FMP)‌ در حدفاصل 31 آگوست 2014 و 1 سپتامبر 2014، آژانس با امعان نظر به ترديدهاي اندازه گيري که به طور طبيعي به چنين تأسيساتي مربوط مي شود، فهرست کالاهاي اعلام شده توسط ايران در تاريخ 29 آگوست 2014 را تاييد کرده است.

51. آژانس در تاريخ 15 فوريه 2015 يک بازرسي و يک مورد راستي آزمايي اطلاعات طراحي (DIV) را در کارخانه توليد سوخت (FMP) انجام داد و تاييد کرد که ايران به توقف توليد مجموعه­هاي سوخت هسته‌اي با استفاده از دي اکسيد اورانيوم طبيعي (UO2) براي رآکتور IR-40 ادامه داده و اين که همه مجموعه هاي سوختي که قبلاً توليد شده­ بودند در کارخانه توليد سوخت (FMP) باقي مانده­اند.

52. کارخانه ساخت صفحه سوخت (FPFP): کارخانه ساخت صفحه سوخت، تاسيساتي است که UF6 غني شده تا غناي 20 درصد اورانيوم U-235 را به U3O8 تبديل و مجموعه هاي سوخت ساخته شده از صفحات سوخت حاوي U3O8 را توليد مي کند (پيوست 3 را ملاحظه نماييد).

53. همان گونه که قبلاً گزارش شد، ايران در ژانويه 2014 اعلام کرد که «در خلال مرحله اول بازه زماني (شش ماه)، ايران اعلام مي دارد که هيچ­گونه خط بازتبديل براي بازتبديل اکسيد اورانيوم غني شده تا 20 درصد U-235 به UF6 غني شده تا 20 درصد U-235 وجود ندارد.»[64] ايران در نامه اي به آژانس در تاريخ 27‌ آگوست 2014 خاطرنشان ساخت که اين «اقدام داوطلبانه» در راستاي تمديد برنامه اقدام مشترک (JPA) تمديد شده است.[65] آژانس در حدفاصل 9 و 17 فوريه 2015 يک مورد بازرسي و يک مورد راستي آزمايي اطلاعات طراحي (DIV) از کارخانه توليد صفحه سوخت (FPFP)‌ انجام داد که طي آن تاييد نمود که هيچ خط فرآوري در کارخانه براي بازتبديل اکسيد اورانيوم به UF6 وجود ندارد.

54. آژانس در حدفاصل 14 و 16 دسامبر 2014 راستي‎‏آزمايي فيزيکي موجودي (PIV) در کارخانه توليد صفحه سوخت (FPFP)‌ انجام داد که نتايج آن در حال حاضر توسط آژانس در دست ارزيابي است.

55. همان گونه که قبلاً گزارش شده است، ايران در مجموع ميزان 2/337 کيلوگرم UF6 غني شده تا غناي 20 درصد اورانيوم U-235 (6/227 کيلوگرم اورانيوم) را به فرآيند تبديل کارخانه ساخت صفحه سوخت (FPFP) تزريق نموده است. ايران تا تاريخ 17 فوريه 2015 مقدار 8/162 کيلوگرم اورانيوم به شکل U3O8 توليد و پسماندهاي جامد و مايع حاوي 4/55 کيلوگرم اورانيوم ايجاد کرده است. باقيمانده اورانيوم نيز که به فرآيند تزريق شده بود همچنان در فرآيند و در پسماند باقي مانده است. ايران از مقدار 8/162 کيلوگرم اورانيوم به شکل U3O8، 6/90 کيلوگرم آن را براي ساخت اقلام سوخت براي رآکتور آزمايشي تهران (TRR) مورد استفاده قرار داده است.

56. ايران در نامه اي به تاريخ 28 دسامبر 2014 آژانس را از جدول زماني عملياتي تنظيم شده براي کارخانه ساخت صفحه سوخت (FPFP) مطلع و قصد خود براي ايجاد خطوط فرآيند بازيابي اورانيوم از پسماندهاي جامد و مايع را خاطر نشان ساخته است. آژانس در پاسخ خود به تاريخ 19 ژانويه 2015 درخواست کرد تا ايران اطلاعات بيشتري در اين زمينه ارائه دهد. آژانس در تاريخ 10 فوريه 2015 مشاهده نمود که خطوط فرآيند عمليات خود را شروع نکرده اند و اين که  ايران فعاليت هاي تحقيق و توسعه مربوط به بازيابي اورانيوم از پسماند جامد را آغاز نموده است.

57. آژانس تاييد نموده است که ايران تا تاريخ 10 فوريه 2015 يک مجموعه سوخت آزمايشگاهي و 32 مجموعه سوخت از نوع رآکتور تحقيقاتي تهران (TRR) را در کارخانه توليد صفحه سوخت (FPFP) توليد کرده است. تعداد 30 مورد از اين مجموعه هاي سوخت شامل مجموعه آزمايشگاهي به رآکتور تحقيقاتي تهران (TRR)‌انتقال يافته است.

H. ابعاد نظامي احتمالي

58. گزارشهاي قبلي مديرکل مسايل باقيمانده مربوط به ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي ايران و اقداماتي را که لازم است ايران براي حل و فصل اين مسايل انجام دهد مشخص نموده اند.[66] آژانس کماکان نسبت به وجود احتمالي فعاليتهاي آشکار نشده مرتبط با امور هسته‌اي که سازمانهاي نظامي مربوطه در آن دخيل بوده اند از جمله فعاليتهاي مرتبط با توسعه يک کلاهک هسته‌اي براي موشک، نگران  باقي مانده است. ايران ملزم شده است تا بطور کامل با آژانس در زمينه همه موضوعات باقيمانده بويژه آنها که نگراني در مورد ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي ايران را بالا مي برد، همکاري نمايد که اين امر شامل اجازه دسترسي بدون تاخير به همه سايتها، تجهيزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس مي باشد.[67]

59. ضميمه گزارش نوامبر 2011 مديرکل (GOV/2011/65) تحليل مفصلي از اطلاعات در دسترس آژانس در آن زمان را ارائه نمود که نشان مي داد ايران فعاليتهايي را اجرا کرده است که با توسعه يک وسيله انفجاري هسته‌اي مرتبط است.  بنا به ارزيابي آژانس اين اطلاعات روي هم رفته معتبر هستند.[68] آژانس از نوامبر 2011 اطلاعات بيشتري بدست آورده است که تحليل مندرج در ضميمه مذکور را بيشتر مورد تاييد قرار مي دهد.

60. در فوريه 2012، ايران نگراني هاي آژانس را بيشتر بدليل اينکه از نظر ايران برپايه ادعاهاي بي اساس ميباشد، رد کرده[69]  و در اوت 2014 ايران اعلام نمود که "بيشتر موضوعات" در ضميمه GOV/2011/65 "فقط ادعاهايي هستند که ارزش بررسي ندارند"[70].

61. همانگونه که در بالا اشاره شد (بند 10) ‌از زمان گزارش قبلي مديرکل، ايران هيچگونه توضيحي که آژانس را به روشن ساختن دو اقدام عملي باقيمانده مربوط به انجام انفجارات پرقدرت و محاسبات انتقال نوترون قادر سازد؛ ارائه نکرده است (ضميمه يک را ببينيد).  

62. از زمان گزارش قبلي مديرکل ، آژانس از طريق تصاوير ماهواره اي در محل مشخصي از سايت پارچين وجود وسايل، تجهيزات و مواد ساختماني احتمالي را مشاهده نموده ولي تغييرات بيروني بيشتري در ساختمانهاي اين سايت مشاهده نشده است. همانگونه که قبلا" گزارش شده، فعاليتهائي که در اين محل از فوريه 2012 صورت پذيرفته است احتمالا" توانائي آژانس براي انجام راستي آزمائي موثر را تضعيف نموده است[71]. همچنان مهم است که ايران به سئوالات آژانس پاسخ دهد[72] و اجازه دسترسي به محل مشخص شده مورد نظر در سايت پارچين را بدهد.[73]

63. همانگونه که در گزارشات قبلي اشاره شده  و توسط مديرکل در جلساتش در تهران در  اوت 2014 تاکيد شده، لازم است آژانس قادر گردد يک ارزيابي "سيستمي" از موضوعات باقي مانده مندرج در ضميمه گزارش (GOV/2011/65) انجام دهد. اين موضوع مستلزم بررسي و به دست آوردن درکي از هر موضوع در جاي خود و سپس ادغام همه موضوعات در يک " سيستم" و ارزيابي آن سيستم در کليت آن مي باشد. در اين زمينه، آژانس آمادگي دارد به حل و فصل همه مسائل باقيمانده در قالب "چهارچوب براي همکاري" شتاب بخشد. اين امر مي تواند با همکاري فزاينده از سوي ايران و از طريق ارائه به موقع دسترسي به همه اطلاعات، اسناد، سايتها، مواد و افراد مرتبط در ايران همانگونه که مورد درخواست آژانس است محقق شود. هرگاه آژانس درکي از کل تصوير پيرامون موضوعات با ابعاد نظامي احتمالي ايجاد نمايد، مديرکل درخصوص ارزيابي آژانس به شوراي حکام گزارش خواهد داد.

.I اطلاعات طراحي

64. بر اساس مفاد موافقتنامه پادمان و قطعنامه هاي ذيربط شوراي حکام و شوراي امنيت، ايران ملزم شده است تا مفاد کد اصلاحي 1/3 بخش عمومي ترتيبات فرعي (موافقتنامه پادمان) در مورد ارائه زود هنگام اطلاعات طراحي را اجرا نمايد.[74]

65. آژانس طي نامه اي به ايران در تاريخ 7 ژانويه 2015 ميلادي؛ از ايران درخواست کرد که بر اساس الزام مرتبط با مفاد پيش گفته کد اصلاحي 1/3 اطلاعات طراحي اوليه و برنامه ساخت نيروگاه هاي هسته‌اي که ايران اعلام داشته است انتظار مي رود در ابتداي سال 2015 ميلادي در سايت بوشهر ساخته شوند، را ارائه نمايد[75] . ايران در پاسخ مورخ 20 ژانويه 2015 ميلادي خاطرنشان ساخت که اين کشور موضع خود درخصوص کد اصلاحي 1/3 را مشخص ساخته است ( پانوشت 74 گزارش، جمله اول را ببينيد) اما افزوده است " مطمئنا" اطلاعات بيشتر هنگامي که در دسترس باشد به آژانس در زمان مقتضي ارائه خواهد شد".

-J پروتکل الحاقي

66. برخلاف قطعنامه هاي مربوطه شـوراي حکام و شـوراي امنيت، ايران پروتکل الحاقي را اجرا نمي نمـايد. آژانس در موقعيتي نخواهد بود که تضمين معتبري درباره فقدان مواد و فعاليتهاي هسته اي اعلام نشده در ايران را ارائه دهد مگر اينکه و تا زمانيکه ايران همکاري لازم را با آژانس از جمله از طريق اجراي پروتکل الحاقي به عمل آورد.[76]

K.  ساير موضوعات

67. در تاريخ 20 ژانويه 2015 ميلادي آژانس يک مورد بازرسي و يک مورد بررسي اطلاعات طراحي (DIV) در رآکتور برق صفر آب سنگين (HWZPR) در اصفهان انجام داده و راستي آزمائي نمود که 36 مجموعه سوخت مدل پروتو (prototype) توليد شده در FMP پس از آزمايش[77] از قلب (رآکتور) برداشته شده و در تاسيسات ذخيره شده است.

68. در تاريخ 8 فوريه 2015 ميلادي، آژانس تاييد کرد که 16 مجموعه سوختي که در ايران توليد شده و حاوي اورانيومي که در ايران تا 20 درصد U-235  غني سازي شده بود در قلب راکتور تحقيقاتي تهران (TRR)  قرار دارد[78] . در همان تاريخ آژانس مشاهده نمود که مجموعه سوخت مدل پروتو ميني IR-40  ( Mini IR-40 prototype‌ )در استخر ذخيره قرار داشت.[79]

69. تا تاريخ 9 فوريه 2015 ميلادي، آژانس تاييد نمود که يک صفحه سوخت (مانند آنچه در گزارش قبلي مديرکل اشاره شده) شامل ترکيبي از U3O8 (تا 20 درصد U-235  غني شده) و آلومينيم، در تاسيسات موليبدن، يد و زينون ( MIX  ) وجود داشت که از کارخانه ساخت صفحات سوخت ( FPFP ) منتقل شده و براي فعاليتهاي تحقيق و توسعه با هدف بهينه سازي توليد ايزوتوپ هاي موليبدن 99 ، زنون 133 و يد 132 ( 99MO 133Xe و 132I (   مورد استفاده قرار دارد.[80]

70. در تاريخ هاي 14 و 15 فوريه 2015 ميلادي ، آژانس يک مورد بازرسي و يک مورد بررسي اطلاعات طراحي (DIV)‌ در نيروگاه برق اتمي بوشهر انجام داد که در آن زمان رآکتور با 70 درصد (ظرفيت) برق اسمي خود در حال فعاليت بود.

L. خلاصه:

71. درحالي که آژانس به فعاليت هاي راستي آزمايي در خصوص عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در تاسيسات هسته اي و مکان هاي خارج از تاسيسات هسته اي اعلام شده از سوي ايران که تحت توافقنامه پادمان هستند، ادامه مي دهد ، آژانس در وضعيتي قرار ندارد که اطمينان موثقي درباره فقدان فعاليت ها و مواد هسته اي اعلام نشده در ايران ارائه دهد، و بنا بر اين نمي تواند نتيجه گيري نمايد که تمامي مواد هسته اي در ايران در فعاليت هاي صلح آميز هستند.[81]

72. مديرکل در تاريخ 7 فوريه 2015 ميلادي جلسه اي با جناب آقاي محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران برگزار کرد. آنها بر اهميت ادامه گفتگو ميان آژانس و ايران در تمام سطوح موافقت داشتند. مديرکل همچنين بر نياز به حل و فصل در اسرع وقت همه مسائل باقيمانده مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران تاکيد کرد.

73. ايران توضيحاتي که آژانس را قادر سازد تا دو اقدام عملي باقيمانده را تبيين  نمايد ارائه نکرده و اقدام عملي جديدي در (قالب)  گام بعدي "چهارچوب براي همکاري" پيشنهاد نکرده است.

74. آژانس آمادگي دارد به حل و فصل همه مسائل باقيمانده در قالب چارچوب همکاري شتاب بخشد. اين امر مي تواند با همکاري فزاينده از سوي ايران و از طريق ارائه به موقع دسترسي به همه اطلاعات، اسناد، مواد و افراد مرتبط در ايران همانگونه که مورد درخواست آژانس است محقق شود. هرگاه آژانس درکي از کل تصوير پيرامون موضوعات با ابعاد نظامي احتمالي ايجاد نمايد، مديرکل درخصوص ارزيابي آژانس به شوراي حکام گزارش خواهد داد.

75. ‌آژانس به نظارت و راستي آزمائي در ارتباط با اقدامات مرتبط هسته‌اي مندرج در برنامه اقدام مشترک (JPA) به ترتيبي که تمديد شده، ادامه مي دهد.

76. مديرکل به گزارش دهي به طور مقتضي ادامه خواهد داد.

[1] - موافقتنامه بين ايران و آژانس براي اجراي پادمان در ارتباط با پيمان عدم اشاعه سلاحهاي هسته اي (INFCIR/214)  که در 15 مي 1974 لازم الاجرا شده است.

[2] - GOV/INF/2014/18.

[3] -    در فاصله سپتامبر 2003 و سپتامبر   2012 شوراي حکام  12قطعنامه در ارتباط با اجراي پادمان در ايران تصويب نموده است   ( به سند GOV/2013/56 پانويس 2 مراجعه شود).   

[4] -   قطعنامه 1929(2010) شوراي امنيت 

[5]- GOV/2013/56, footnote 4

[6] - بند الف بخش اول موافقتنامه روابط آژانس با سازمان ملل متحد (INFCIRC/11)  

[7]- متن برنامه اقدام مشترک توسط نماينده عالي اتحاديه اروپا، به نيابت از E3+3 (INFCIRC/ 855) و توسط نماينده مقيم ايران نزد آژانس از سوي ايران (INFCIRC/856)  فرستاده شد. 

[8]- GOV/INF/2014/18, Annex

[9] - See footnote 2 of this report

[10] - GOV/2014/62, para. 9

[11] -  تا تاريخ 16 فوريه مبلغ 1/1 ميليون يورو توسط آژانس دريافت شده است.

[12] - مديرکل، اطلاعات روز آمد در مورد اجراي اقدامات داوطلبانه توسط ايران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک را بطور ماهانه به شوراي حکام ارائه مي نمايد که جديدترين آن در GOV/INF/2015/2 درج گشته است.

[13]-  GOV/ 2014/58, para.8

[14]- GOV/2014/43, para. 13

[15]- کليه مکانهاي خارج از تاسيسات (LOFs) در بيمارستانها واقع شده اند.

[16]- در راستاي رويه عادي پادماني ‍،‌ممکن است مقادير کمي از مواد هسته  اي در تاسيسات ( مانند مقداري پسماند و نمونه ها) تحت اقدامات مراقبتي و نظارتي نباشند.

[17]-  چنانکه ايران  در پرسشنامه هاي اطلاعات طراحي براي کارخانه غني سازي سوخت در نطنز اعلام کرد.

[18] - GOV/ 2010/10 , para8 and as declared by Iran in its DIQ for FPEP

[19]-  اين ارقام شامل 6/115 کيلوگرم UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم 235 مي باشد که از کاهش غناي UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيوم 235 توليد شده است.

[20]- اين ارقام کاهش يافته اند زيرا ايران قبل از مهلت طرح اقدام مشترک در تاريخ 24 نوامبر 2014  بر اساس اين طرح 1215 کيلوگرم از UF6 غني شده تا 5 درصد را وارد فرايند تبديل در کارخانه توليد پودر غني شده UO2 نموده بود.

[21] - اين شامل مواد هسته اي موجود در انبار مي شود و  نيز مواد هسته اي در تله هاي سرد و داخل سيلندرها را که به فرايند غني سازي متصل است  در بر مي گيرد.  

[22] - جدا از شش دهم کيلوگرم UF6 غني شده تا 20% اورانيوم 235، که تحت مهروموم آژانس در تاسيسات غني سازي اعلام  شده ايران قرار دارد که در آنها مواد هسته‌اي به عنوان ماده مرجع براي طيف سنجي جرمي مورد استفاده قرار مي گرفتند.

[23]- تعداد سانتريفيوژهاي IR-2m نصب شده در کارخانه غني سازي سوخت (1008) از زمان گزارش قبلي مديرکل بدون تغيير بوده است.

[24]- تعداد سانتريفيوژهاي IR-1 نصب شده در کارخانه غني سازي سوخت (15420) از زمان گزارش قبلي مديرکل بدون تغيير بوده است.

[25]- GOV/2014/10, para, 22 آژانس اقدامات محافظتي و مراقبتي اضافي را براي تاييد اينکه در کارخانه غني سازي سوخت بيش از 54 آبشار داراي 9156 سانتريفيوژ IR-1با مواد هسته‌اي خوراک دهي نمي شود بکار گرفته است.

[26]  - بر اساس مقادير UF6 غني شده تا 5 درصد از اورانيم غني شده راستي آزمايي شده توسط آژانس(تا تاريخ 16 نوامبر 2014) و مقادير UF6غني شده تا 5 درصد از اورانيم غني شده تخمين زده شده توسط ايران(از 17 نوامبر 2014 تا 7 فوريه 2015).

[27]  - اين مربوط است به يکي از تعهدات ايران بموجب برنامه اقدام مشترک تمديد شده. منشا اين مواد هسته اي، دورريز حاصل غني سازي UF6 تا 20% اورانيوم 235 و نيز مواد هسته‌اي تخليه شده از آبشارهاي توليدکننده UF6 غني شده تا 5% اورانيوم 235 مي باشد، و در مقدار UF6 غني شده تا 5% اورانيوم 235 ذکر شده در پاراگراف 15 به حساب نيامده است.

[28]- نتايج در مورد نمونه هايي که تا تاريخ 10 نوامبر 2014 گرفته شده اند در آژانس موجود مي باشد.

[29] -GOV/2014/58, para.22.

[30]- تا  10 فوريه 2015 آبشارهاي 1 و 6 شامل مجموعا 328 سانتريفيوژ IR-1بودند (بدون تغيير).

[31] - همانگونه که تمديد گرديد( زير نويس 2 را ببينيد)

[32]-  GOV/2014/10, para. 28 آژانس اقدامات محافظتي و مراقبتي اضافي را براي تاييد اينکه آبشارهاي 1 و 6 به هم متصل نيستند بکار گرفته است.

[33] -بر مبناي مقادير UF6 غني شده تا 5% اورانيوم 235 راستي آزمايي شده توسط آژانس (تا تاريخ 13 سپتامبر 2014) و مقادير UF6 غني شده تا ميزان 5% اورانيوم 235 تخمين زده شده توسط ايران (که دوره زماني 14 سپتامبر 2014 تا اول فوريه 2015 را در برمي گيرد).

[34]- GOV/2014/58, footnote 33

[35]- در 10 فوريه 2015 تعداد 2 سانتريفوژ IR-1، 12 سانتريفيوژ   IR-4 ، 1 سانتريفيوژ  IR-5، 13 سانتريفيوژ IR-6، و يک پيش نمونه IR-8 در آبشار 2 نصب شده؛ 15 سانتريفيوژ IR-1 و 2 سانتريفيوژ IR-2m  و 23 سانتريفيوژ IR-4در آبشار 3 نصب شده؛  164 سانتريفيوژ IR-4در آبشار 4 و 162 سانتريفيوژ IR-2m در آبشار 5 نصب شده بودند.

[36]  -تا 20 ژوئيه 2014، در راستاي برنامه اقدام مشترک، فرآيند رقيق سازي کامل گرديده است.

[37]- نتايج براي نمونه هاي گرفته شده تا 29 نوامبر 2014 در دسترس آژانس مي باشد.

[38]- GOV/2009/74, para.7 and 14و GOV/2012/9, para. 24: ايران تاکنون پرسشنامه اطلاعات طراحي اوليه و سه پرسشنامه اطلاعات طراحي اصلاح شده را با اهداف بيان شده متفاوت براي کارخانه غني سازي سوخت فوردو به آژانس تحويل داده است. با توجه به تفاوت ميان هدف اين تاسيسات که در آغاز گفته شده است و هدفي که اکنون به واسطه آن مورد بهره برداري قرار مي گيرد هنوز اطلاعات اضافي از طرف ايران مورد نياز است. 

[39]  همانگونه که تمديد گرديد( زير نويس 2 را ببينيد)

 

[40]ـ GOV/2014/10, para. 36. آژانس اقدامات محافظتي و مراقبتي را در کارخانه غني سازي سوخت فوردو براي تاييد اينکه تنها چهار آبشار IR-1 براي غني سازي UF6 بکار گرفته شده اند و به هم نيز متصل نيستند بکار گرفته است.

[41]- تعداد سانتريفيوژهاي نصب شده در کارخانه غني سازي سوخت فوردو (2710) از زمان گزارش قبلي مديرکل تغييري نکرده است.

[42] - بر مبناي مقادير UF6 غني شده تا 5% اورانيوم 235 راستي آزمايي شده توسط آژانس (تا تاريخ 24 ژانويه 2015) و مقادير UF6 غني شده تا ميزان 5% اورانيوم 235 تخمين زده شده توسط ايران (که دوره زماني 25 ژانويه 2015تا9  فوريه 2015 را در برمي گيرد).

[43]- نتايج مربوط به نمونه هاي گرفته شده تا تاريخ اول دسامبر 2014 در اختيار آژانس مي باشد.

[44]- اين موضوع به يکي از تعهدات ايران در برنامه اقدام مشترک مربوط است.

[45]- اين موضوع به يکي از تعهدات ايران در برنامه اقدام مشترک مربوط است.

[46] - GOV/2013/56, footnote 28.

[47]-  اين موضوع به يکي از تعهدات ايران در برنامه اقدام مشترک مربوط مي شود.

[48] - همان گونه که بيشتر تمديد شده است (پانويس شماره 2 گزارش حاضر را ببينيد).

[49]-  رآکتور تحقيقاتي تهران راکتوري 5 مگاواتي است که با سوخت غني شده 20 درصد U-235 کار مي کند و براي تابش انواع مختلف هدف­ها و همچنين تحقيقات و مقاصد آموزشي مورد استفاده قرار مي گيرد.

[50]- تأسيسات MIX  يک مجموعه سلول داغ براي جداسازي ايزوتوپ­هاي راديودارويي از هدف­ها شامل اورانيوم پرتو داده شده در رآکتور تحقيقاتي تهران مي باشد. 

[51] - GOV/2013/56, footnote 32.

[52] - GOV/2013/56, para. 34.

[53] - GOV/2014/43, para. 46.

[54] - GOV/2014/10 , para.13.

[55] - GOV/2013/56, para.39.

[56]- GOV/2012/55, para 35.

[57] - از زمان گزارش قبلي دبيرکل تغييري نکرده است.

[58]-  از زمان گزارش قبلي دبيرکل تغييري نکرده است.

[59]-  اين مقدار فقط به مواد هسته‌اي مناسب براي ساخت سوخت مربوط مي شود.

[60]-  از زمان گزارش قبلي دبيرکل تغييري نکرده است.

[61]-GOV/2013/40 , para.45.

[62] - متعاقب تعهد ايران در چارچوب برنامه اقدام مشترک براي تبديل به اکسيد "UF6 تازه غني شده تا 5 درصد درخلال دوره شش ماهه".

[63] - از زمان گزارش قبلي دبيرکل تغييري نکرده است.

[64]- اين موضوع به يکي از تعهدات ايران در برنامه اقدام مشترک مربوط مي شود.

[65]- همان گونه که مجددا تمديد شده است (پانويس شماره 2 اين گزارش را ببينيد).

[66]- For example: GOV/2011/65, paras 38-45 and Annex; GOV/2011/29, para. 35; GOV/2011/7, Attachment;

GOV/2010/10, paras 40–45; GOV/2009/55, paras 18–25; GOV/2008/38, paras 14–21; GOV/2008/15, paras 14–25 and Annex; GOV/2008/4, paras 35–42.

[67]- قطعنامه 1929 شوراي امنيت، پاراگرافهاي 2 و 3.

[68] - GOV/2011/65, Annex,Section B.

[69] - GOV/2012/9, para. 8.

[70] - GOV/2014/43, para.64

[71] - براي مشاهده فهرست مهمترين تحولات مشاهده شده از سوي آژانس در فاصله ميان فوريه 2012 و انتشار گزارش ماه مي 2013 مديرکل GOV/2012/55, para. 44; GOV/2013/6, para. 52; و GOV/2013/27, para.55. را ببينيد

[72]-GOV/2011/65, Annex, Section C; GOV/2012/23, para. 5.

[73] - آژانس اطلاعات ارائه شده از سوي کشورهاي عضو را در اختيار دارد که نشان مي دهد ايران يک محفظه وسيع انفجار گسترده (سالن) در اين منطقه ساخته است که در آن آزمايشات هيدروديناميک انجام دهد. چنين آزمايشاتي نشانه هاي قوي از احتمال توسعه سلاح هسته‌اي است (GOV/2011/65, Annex, paras 49-51).

[74] -  ايران در نامه مورخ 29 مارس 2007 به اطلاع آژانس رساند که اجراي کد اصلاحي 1/3 ترتيبات فرعي موافقتنامه پادمان خود را تعليق کرده است (GOV/INF/2007/8). بر اساس ماده 39 موافقتنامه پادمان ايران، ترتيبات فرعي توافق شده نمي تواند بطور يکجانبه تغيير يابد و ضمنا ساز و کاري در موافقتنامه پادمان براي تعليق مفاد توافق شده در ترتيبات فرعي وجود ندارد. بنابراين همانطور که قبلا در گزارشهاي مديرکل توضيح داده شده است ، کد اصلاحي 1/3  که در سال 2003 از سوي ايران پذيرفته شد همچنان به قوت خود باقيست. ايران همچنين موظف به اجراي بند 5 اجرايي قطعنامه 1929 شوراي امنيت ( مصوب سال 2010) مي باشد.

[75] - استناد به اعلام عمومي توسط آقاي کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران در تاريخ 29 دسامبر 2014 ميلادي

[76]- شوراي حکام پروتکل الحاقي ايران را در 21 نوامبر 2003  تاييد نمود و ايران آن را در 18 دسامبر 2003 امضا کرد هرچند که هنوز تصويب نشده است. ايران پروتکل الحاقي را به طور موقت بين دسامبر 2003 و فوريه 2006 اجرا نمود.

[77] - GOV/2013/40, para.63.

[78] - در  تاريخ 8 فوريه 2015 ، قلب راکتور تحقيقاتي تهران شامل مجموعا" 33 مجموعه سوخت بوده ست.

[79] -GOV/2013/40, para.64.

[80] -GOV/2013/40, para. 65.

[81]. شوراي حکام از اوايل 1992 در مقاطع مختلف چندين بار تاييد کرده است که ، پاراگراف 2 از (Corr)  INFCIRC/153که مطابق با ماده 2 موافقتنامه پادمان ايران است آژانس را مختار و ملزم به پيگيري راستي آزمايي هر دو موضوع عدم انحراف مواد هسته اي از فعاليتهاي اعلام شده (صحت) و همچنين نبود فعاليتهاي هسته اي اعلام نشده در کشور (يعني کامل بودن) کرده است. ( به عنوان مثال بنگريد به  GOV/OR.864, para. 49 و GOV/OR.865 paras.53-54).

انتهاي پيام/ط

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html